Ha az elmúlt 6 évtizedre vonatkozó globális gazdasági trendek folytatódnak, akkor a következő 18 hónapban jelentős recesszió lesz megfigyelhető a nyugati gazdaságok esetében. Ez vajon katalizátorként vagy töréséként fog hatni a kereskedelmi drón iparra?
Attól függ, hogy a BVLOS (beyond visual line of sight) kereskedelmi működésekre vonatkozó szabályozási és működési keretet milyen gyorsan lehet kiépíteni a fő piacnak számító észak- amerikai, európai és csendes-óceáni térségben. Ha gyorsan tudnák létrehozni, akkor a globális recesszió akár katalizátorként is hathatna a kereskedelmi drón szektorra. Mindent összevetve, a drónok akár 60 % - kal is csökkenthetik a szállítási költségeket és a működési hatékonyságot is növelhetik az infrastruktúra szolgáltatók számára.
Ám jelen pillanatban a fogadás aránya 60:40 a jó kimenetel ellen.
A londoni Gatwick repülőtéren nemrégiben történt események inkább a drónipar veszélyeit emelték ki, nem pedig a benne rejlő lehetőségeket a legtöbb kormány számára. Legalább a következő néhány hónapban a drónok repülőterekre és középületekre vonatkozó fenyegetésére fognak koncentrálni, nem pedig az egyre növekvő használatukra. A legtöbb kormány esetében igaz, hogy egy új technikai és politikailag komplex „kihívás” esetén egyáltalán nem adnak tájékoztatást egy esetleges közelgő krízisről, ám teljes mértékben túlreagálják a helyzetet a krízis bekövetkezése után.
Azonban a Gatwicken történt esemény a fenyegetés mellett lehetőséget is jelenthet. „Ez a fajta incidens az egész világon páratlan, vagyis egy repülőtér megzavarása ily módon”, nyilatkozta Chris Grayling, az Egyesült Királyság közlekedésért felelős titkára. „Egyértelmű, hogy nincs egy jól bevált, „polcról levett” kereskedelmi módszer, amellyel minden probléma megoldható”. Nos, ugyanez az incidens 2017 júliusában is megtörtént már Gatwicken, és azért van pár olyan kereskedelmi UAS rendszer, amely megvédhette volna a repülőteret - például több, speciális szolgáltató rendszerének az együttes integrálása jó megoldás lehetne. A kormánynak sürgősen engedélyt kell adnia egy biztonsági cégnek, hogy szükség esetén hatástalanítani tudja az illetéktelen drónt, elfogadható keretek között. Ha az Egyesült Királyság kormánya végrehajtja az előbb említett intézkedést, és növeli a saját és a közösség bizalmát a drónos műveletek biztonságára vonatkozóan, akkor talán még jól is „elsülhet” a dolog.
A kereskedelmi drón szektornak minden segítségre szüksége van. Elképesztő mértékben növekedik, ám több ezer kis cégből tevődik össze, akiknek nagyon kicsi a hasznuk – ha egyáltalán van – emiatt pedig sebezhetővé válnak a piaci kereslet visszaesése esetén. Eközben több mint 30 UTM vállalat épít, fejleszt szolgáltatást valamely légiforgalmi irányító szolgálat számára, ezek azonban még kezdetleges állapotban vannak, és nem lesznek kereskedelmileg elérhetőek a BVLOS szolgáltatások nélkül. Bármi is történik a világon, az UTM szektor konszolidációja elengedhetetlen.
Szóval a kereskedelmi drón szektor, a légi taxi szektorhoz hasonlóan, össze fog omlani nyugaton? Nem igazán.
Legalább 4 európai és számos Európán kívüli ország tervez bevezetni UTM rendszert a BVLOS műveletek számára 2020-ig, de ezek a tervek érzékenyek az esetleges további incidensekre. A szabályozók, mint például az ICAO, az EASA és az FAA, vitathatóan, szokatlanul proaktívak ezen a területen a kereskedelmi ipar nyomására azért, hogy hamarabb és tovább repülhessenek. Az EASA által szervezett Amsterdam Drone Declaration egy jó példa erre. Ha a világ és a drón gazdaság a gazdasági ciklus elején lennének, akkor ez egy csodálatos indítása lett volna az iparnak, legalábbis Európában.
Azonban nem itt tartunk. Ha a kereskedelmi drón piac és a kiszolgáló szektorai - beleértve a biztosítást és az UTM-et – gyarapodni fognak a közeljövőben, akkor nem lehet várni az új szabályozásokkal. Az ipar minden területének – gyártók, működtetők, UTM szolgáltatók, biztosítási cégek – egy kockázat kezelési módszer kidolgozására és fejlesztésére kellene koncentrálnia, amely lehetővé tenné a szabályozók számára, hogy több BVLOS műveletet engedélyezzenek a jelenlegi vagy közelgő szabályozások mellett. Kollektíven, együttműködve és okosan kell ezen dolgozniuk, és a munkálatokat most kell elkezdeniük.
Forrás: Unmanned Airspace