FEF28692-42BA-4682-9B0E-65E763DEC86ECreated with sketchtool. 4A43540B-1C28-4962-B449-90034EEF854FCreated with sketchtool. ECB1BDDA-B786-43A8-9FD7-EF996945CDC3Created with sketchtool. A34FE477-3312-4769-9533-6DA7FC21017DCreated with sketchtool. A8D4AAF0-673E-4A2F-B61C-C1980AAC8A34Created with sketchtool. D5F0A2A9-4853-4DB9-ABD8-38F5996859A6Created with sketchtool. F917CBD0-2B6C-4C4E-9DF1-3895D38C8D89Created with sketchtool. D9365696-F1DB-4850-8EF2-6179F2630B7CCreated with sketchtool. 174747ED-260B-46D5-92F9-65FEC16A2F11Created with sketchtool. arrow-down arrow-left arrow-right bflogo-201511bigfish breadcrumbarrow DFDF6064-34C9-494C-8E56-0F41EB688F25Created with sketchtool. circle-arrow 1CDE6570-4337-40E3-A28F-C3166B3846E2Created with sketchtool. facebook Asset 2galeria h3-lines hc-logo-single-line hc-uszt hc-youtube 3B913900-D411-429E-A722-318666A8E5AACreated with sketchtool. 8B3AE5D7-E6A3-4987-8BEC-4D572F313104Created with sketchtool. 7808A7A5-E6AD-4C8A-B1B6-A3F98AC1F75ECreated with sketchtool. 46CBBF29-A1C4-4965-A148-337FF4570255Created with sketchtool. FAE763BD-87CE-4522-9744-4D9075EA9E98Created with sketchtool. 65AE8A86-E4EA-452B-B1FF-B5C685074060Created with sketchtool. 6C297B72-A6FA-4095-B60A-FB7DE5828F6FCreated with sketchtool. 01662BE8-1806-44E7-B8B5-D04BDD6D68B8Created with sketchtool. E57EA7B1-8259-49E6-926E-247D00371D93Created with sketchtool. DA5BF16E-6084-439D-8902-508F1A86A98CCreated with sketchtool. CD7DAAC9-C179-4130-9DB4-042921B45398Created with sketchtool. 16E3D454-B10C-49D7-9E87-F8BA4A58F1E2Created with sketchtool. B9480AF0-7763-4A42-AC5C-CA335ED5B8FDCreated with sketchtool. 265DB14E-7E73-4CC1-8EE2-5A9EEEFF017ACreated with sketchtool. 6FBF28E8-96ED-4564-A582-A65BBBC88DD2Created with sketchtool. 13C05BE2-42CF-4E50-903F-A36816270AFFCreated with sketchtool. image-lines-small image-lines instagramkepnagyitas linkedin logo-slogan logo_sq magyarbrands MDS-powered-by-HCCreated with Sketch. MDS-powered-by-HCCreated with Sketch. 8C5A43CE-6930-48C1-AB1F-0872853A45ABCreated with sketchtool. 0599D005-5CA0-4EE3-A544-3403AF4E3EFBCreated with sketchtool. E8F959BC-AD47-4EB6-BC63-7E271D82829ECreated with sketchtool. pager-arrow-left pager-arrow-right Fill 3Created with Sketch. pilot-pipe B06AF457-4BBA-4052-A42C-E636CE7D0DD3Created with sketchtool. search-thin search small-arrow-down-grey small-arrow-down-white small-arrow-down

A sztratoszférából készít felvételeket a brit haderő merevszárnyú drónja

A hagyományos drónok és a műholdak mellett hamarosan egy új, megfigyelő műveletekre alkalmas pilóta nélküli légi járművet vethet be az Egyesült Királyság hadereje. A brit fejlesztésű, PHASA-35 névre keresztelt drón különlegessége, hogy a sztratoszférában repül, amit más hagyományos légi járművek nem használnak.

A PHASA a „Persistent High Altitude Solar Aircraft” rövidítése, míg a névben szereplő 35-ös szám a drón szárnyfesztávolságát jelzi méterben. Ez a méret megegyezik egy Boeing 737 szárnyfesztávolságával, azonban a szénszálas váznak köszönhetően a tömege mindössze 140 kilogramm. „A könnyű vázszerkezetnek köszönhetően sokáig maradhat a levegőben és nagy terület felderítésére alkalmas. Ez talán a légi megfigyelőrendszerek két legfontosabb ismérve” – jelentette ki Drew Steel, annak a brit BAE Systems vállalatnak a légi közlekedési tanácsadója, amely felvásárolta a drón gyártási és értékesítési jogát a szintén angol Prismatic tervező cégtől. 

A pilóta nélküli légi járművet hosszú élettartamú, napenergiával működő elektromos motorokkal szerelték fel. Úgy tervezték, hogy húszezer méteres magasságban repüljön, a Föld légköre és az űr közötti légtérben. Összehasonlításképpen: egy utasszállító repülőgép nem repül 12 ezer méternél magasabban, mivel a levegő ott már ezerszer ritkább, mint a Föld felszínén, ezért rendkívül hosszú szárnyakra lenne szüksége, hogy a levegőben maradhasson. „A napenergia lehetővé teszi, hogy a PHASA-35 akár egy évig is a levegőben maradjon. Emellett képes többszöri le- és felszállásra, ami költséghatékonnyá teszi az üzemeltetését. Nincs szükség a műholdak pályára állításához használt rendkívül drága rakétákra” – hangsúlyozta Steel.

Mindazonáltal ezt a drónt nem a műholdak helyettesítésére tervezték, mivel csak 33 kilogrammos hasznos terhet szállíthat. Ugyanakkor ez már elegendő teherbírás ahhoz, hogy az eszköz a fegyveres erők számára kifejlesztett szofisztikált kamerarendszert a magasba emelje, így a sztratoszférából is nagy felbontású képeket készíthet. Alkalmas tehát arra, hogy a haderő szempontjából érdekes embereket és járműveket megfigyelje. Egyébként a rendszer civil akciókba is bevethető, amivel például erdőtüzeket vagy olajszivárgásokat is figyelemmel kísérhetnek a segítségével.

Az első próbarepüléseket 2020 februárjában hajtották végre, mindössze két évvel a tervezés megkezdése után. A műveleteket Dél-Ausztrália lakatlan területei fölött végezték – ekkor elsősorban a drón autonóm repülésirányítási rendszerét, hajtóműveinek teljesítményét, illetve a légi jármű aerodinamikai adottságait vizsgálták. Miután a meghajtási és az energiahatékonysági mutatók megfeleltek az elvárásoknak, néhány hónappal később, 2020 októberében megtartották az első valódi tesztrepülést, amelynek során a PHARSA-35 három napig üzemelt éles környezetben, azaz a sztratoszférában. A fejlesztők a rendkívül alacsony hőmérséklet és az extrém nyomás drónra mért hatásait figyelték meg. A cég várakozásai szerint a következő négy-öt éven belül befejeződnek a tesztelések és elindulhat a sorozatgyártás.

Forrás: Popsci