A Counter UAS (C-UAS) rendszerek gyártója, a Dedrone összeállított egy tanulmányt az Egyesült Királyság repülőtereit érő „drónbehatások” vizsgálata céljából, mely a „Dedrone UK Airport Counter-Drone Study 2018” címet kapta.
A Counter UAS (C-UAS) rendszerek gyártója, a Dedrone összeállított egy tanulmányt az Egyesült Királyság repülőtereit érő „drónbehatások” vizsgálata céljából, mely a „Dedrone UK Airport Counter-Drone Study 2018” címet kapta. 4 helyszínen, 148 napon keresztül vizsgálták a drónos aktivitást, és csaknem 285 drónt detektáltak. A tanulmány kitér az alkalmazott technológiára, az összegyűjtött adatokra és a főbb megállapításokra.
A legfontosabb észrevételek:
- Az engedély nélküli drónos repülések a repülőterek környékén valós problémák, nem csupán anekdoták. Tavaly több esetben is megzavarták drónokkal az Egyesült Királyság repülőtereit, melyek hatalmas bevétel kiesést okoztak a futópályák lezárása miatt.
- A drón pilóták a technológiák széles spektrumát alkalmazzák, és a detektáló technológiának minden drónmozgást érzékelnie kell, a drón gyártójától függetlenül.
- A drónpilóták azonos időben, azonos napokon hajtják végre a repüléseket a repülőterek környékén, így a repülőterek stratégiailag fel tudnak készülni a „portyázásra” ezekben az időszakokban. A behatolások nagy része hétvégente délutánonként észlelhető, amikor is a hobbi felhasználók saját részre készítenek felvételeket.
A tanulmány konklúziója szerint:
„Ezek az adatok megcáfolhatatlan bizonyítékként szolgálnak a drónok jelenlétére a repülőterek környezetében. A repülőtér üzemeltetőknek át kell gondolniuk, hogy hogyan közelítsék meg a drónokra vonatkozó biztonsági intézkedéseket, és hogy hogyan határozzák meg a drónok által okozott kockázatot a teljes biztonsági programjukhoz igazítva. A repülőterek sokoldalú biztonsági központok. Vannak tisztek, akik a repülőteret, a kerítést figyelik, valamint olyan alkalmazottak, akik a cargo csomagokat és az utas poggyászokat felügyelik. Több ezer safety és security elem van jelen egyetlen nap a repülőtéren, és minden elemnek eltérő biztonsági kockázata van. A légiforgalmi szabályozók és a repülőterek tudatában vannak annak, hogy mekkora veszélyt jelentenek a drónok a légterükre vonatkozóan. A repülőtér környezetében minden drón veszélyt jelent, a pilóta szándékától függetlenül. A repülőtér üzemeltetőknek proaktívnak kell lenniük a műveleteik megvédésében a behatolókkal szemben.”
A drónokat detektáló technológia telepítésének hiánya a repülőtereken, csak akkor lesz fokozottabban veszélyes, ha több incidens fog történni. A Gatwick Repülőtéren történt események is rávilágítottak arra, hogy a drónok hatalmas károkat tudnak okozni és a folyamatokat is meg tudják zavarni, melyeknek hatására az utasok frusztrálttá válnak és a légitársaságoktól is elveszik a lehetőséget, hogy biztonságos és tiszta légtérben repülhessenek.
Nevezetes incidensek, amiket drónok okoztak:
- Átirányított járatok, késő utasok, megrekedt folyamatok. Ezek a jellemző jelenségek, ha egy drón megjelenik egy nemzetközi repülőtér környezetében. Az Oslo Repülőtéren egy napon két drónt is észleltek, így sem az induló járatoknak nem tudtak felszállási engedélyt adni, sem a leszállókat nem tudták fogadni addig, amíg nem bizonyosodtak meg a légtér szabaddá tételéről. Egy személy volt a felelős az eseményekért, egy helyi ingatlanügynök, aki egy ingatlanról akart felvételeket készíteni. Az aucklandi repülőtér forgalmát is leállították 30 percre drónészlelés miatt, és Tel Avivban a Ben Gurion Repülőtéren is leállították az összes fel-és leszállást 15 percre.
- Federal Agencies által vizsgált, drónhoz köthető repülőgép szerencsétlenség: Egy még tanuló helikopter pilóta és oktatója egy fának ütközött, miközben egy kis drónnal történő ütközést próbáltak megakadályozni. Miután a pilóta meglátta a drónt, az oktató átvette az irányítást és sikeresen ki is kerülte a drónt, ám a manőver közben a helikopter rotorja nekiütközött egy fának. Az U.S. National Transportation Safety Board és az FAA vizsgálja az ügyet.
- Egy drón 130 ember életét veszélyeztette, amikor egy, a Gatwick Repülőtérre leszálló gép közelébe repült. A pilóta elmondása szerint a drón annyira közel volt, hogy már jobbnak látta átvenni az irányítást a robotpilótától. Erre azonban nem került sor, és egy közeli repülőtéren biztonságosan landolt a géppel.
- Egy kanadai utasszállító repülőgép összeütközött egy drónnal. „Ennek nem lett volna szabad megtörténnie”- nyilatkozta Marc Garneau, a kanadai közlekedési miniszter a baleset után. „Ha a drón a pilótafülke ablakának csapódott volna és megsebesíti a pilótát, vagy a gép hajtóműjét rongálta volna meg, akkor az eset katasztrófával is végződhetett volna.”
- „Nem világos, hogy hogyan került oda a drón”. Egy összetört drónt találtak a John F. Kennedy (JFK) repülőtéren New Yorkban egy rutin felmérés során.
- Drónt használtak egy film készítése során az Indira Gandhi Nemzetközi Repülőtér mellett Delhiben, Indiában. 3 embert azonnal letartóztattak.
- A kínai repülőtér számos drón incidenst észlelt, melyek drámai biztonsági intézkedéseket vontak maguk után. Közel 10,000 utas várakozott a Chengdu Shuangliu Nemzetközi Repülőtéren, miután több mint 60 járatot zavart meg 4 drón.
- Egy pilóta nélküli légijármű 20-30 méterre repült el egy utasszállító mellett Edinburghban 4000 ft magasságon. Senki sem sérült az eset során, a gép biztonságban ért földet.
Forrás: www.unmannedairspace.com