Nagy-Britannia első „légi taxija” 4 éven belül már utasokat fog szállítani a tervező szerint.
A Vertical Aerospace nevű, bristoli bázisú start-up cég megépítette és már próbarepülésen is tesztelte az UK első elektromos, vertikális fel-és leszállásra alkalmas repülőgépét, amely jelentős mérföldkő a közlekedési ipar légi taxizással kapcsolatos ambícióinak terén.
A cég olyan légiközlekedési mód létrehozását tűzte ki célul, amely igény szerint alkalmazható, illetve károsanyag kibocsátása is elhanyagolható.
A helikopter formájú légijármű 4 rotorral van felszerelve, így a függőleges felszállást és leszállást támogató technológia lehetővé teszi a pontos helyszínek közötti repülést, így az utazás során nincs szükség repülőterek érintésére.
A 4 rotorral felszerelt elektromos légijármű prototípusa (Forrás: Reuters)
A vállalat a Civil Aviation Authority-tól kapott engedélyt a légijármű működtetéséhez, és júniusban el is végezték a próbarepülést Kemble-ben, Gloucestershire megyében.
Jelenleg a repülőgép 5 perces repülést tud végrehajtani, maximum 80 km/h sebességgel. Az első próbaüzem óta a cég már egy tucat tesztrepülést végzett el.
A start-up fejlesztési tervei között szerepel az autonóm repülést biztosító technológia megvalósítása, illetve az igény szerinti repülés biztosítása, vagyis, hogy szükség esetén az utazni kívánók a lakóhelyükre rendelhessék meg a szolgáltatást. A városok közötti légi taxizás elindítását 2022-ig szeretnék megvalósítani.
Számos vállalat mutat érdeklődést a légi taxi szolgáltatás iránt. Az Uber az UberAir vállalkozásán keresztül egy kísérleti elektromos taxi rendszer bevezetését tervezi 2020-ban Dallas és Los Angeles között, míg a Rolls-Royce már meg is épített egy hajtómű rendszert ezekhez a járművekhez. A világon az első elektromos, függőleges felszállásra és leszállásra alkalmas légijárművét egy német start-up, a Lilium alkotta meg 2017-ben.
Stephen Fitzpatrick, a Vertical Aerospace alapítója, valamint az energiaellátással foglalkozó OVO Energy cég vezérigazgatója, a Manor Racing, vagyis a British Formula One céget ért megszorítások után állt elő projektjével. Véleménye szerint a jelenlegi rövid repülőutak nem elég hatékonyak, ugyanis a reptérre, vagy a reptérről való eljutási idő meghaladja a magával a repülővel megtett út időszükségletét. Mégis, az ilyen típusú repülőutakra igényt tartók száma az utóbbi években robbanásszerűen megnőtt, melynek hatására a légiközlekedés egyre nagyobb szerepet játszik a helyi légszennyezésben.
Az OVO nagy figyelmet fordít a megújuló energiára. Ez ösztönözte Mr Fitzpatrickot arra, hogy a tervezett taxi szolgáltatást végrehajtó repülőgép elektromos legyen, így csökkentve a légiközlekedés által okozott szénkibocsátás mennyiségét, amely jelenleg az üvegházhatású gázok kibocsátott mennyiségének 3 %-át teszi ki Európában.
A Vertical Aerospace nagy lehetőséget lát arra, hogy az Egyesült Királyság vezető szerepre tegyen szert a légi taxizás iparágában. A következő 4 évben konkrét útvonalakon történő szállítást szeretnének megvalósítani, például Bristol és London, valamint Sheffield és Liverpool között.
A szolgáltatás kalakítása azonban még számos szabályozási akadályba ütközik. Az Egyesült Államokban a Federal Aviation Administration, vagyis a Szövetségi Légügyi Hivatal fenntartásokkal fogadta az Uber terveit a rendszer létrehozásával kapcsolatban.
Forrás: The Telegraph