Tenger feletti tesztrepüléseket végzett Máltán saját gyártású, úgynevezett Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) rendszerű pilóta nélküli helikopterrendszereivel a svájci SwissDrones vállalat. A drónhelikopterekkel járőrözési, mentési és felügyeleti küldetéseket szimuláltak, ezzel felmérve, hogy a légi járművek alkalmasak-e ilyen jellegű feladatok ellátására. A tesztrepüléseket az Európai Unió Biztonsági Igazgatóságának (EASA) előírásai alapján hajtották végre, a szigetország polgári repülési hatóságának engedélyével és felügyeletével.
„Az ország földrajzi elhelyezkedése miatt ideális helyszínnek bizonyult a BVLOS rendszerű légi járműveink tesztelésére, mivel a szigetek közötti távolság megfelelő és a tengeri repülési viszonyok is adottak. Emellett az ország világszínvonalú infrastruktúrával rendelkezik, így kiválóan alkalmas egy műveleti bázis létrehozására" – mondta Ulrich Amberg, a svájci vállalat vezérigazgatója.
Az SDO 50 V2 elnevezésű, függőleges fel- és leszállásra (VTOL) alkalmas pilóta nélküli helikopterrendszert teljes egészében a SwissDrones fejlesztette. Az eszközök kedvezőtlen időjárási viszonyok között is alkalmasak nagy hatótávolságú küldetések teljesítésére. Bármely napszakban bevethetők, ugyanakkor elviselik a szélsőséges hőmérsékleteket, így különböző magasságokban repülhetnek. Az egyedi tervezésnek hála teherbírásuk eléri a 45 kilogrammot, üzemidejük pedig meghaladja a 3 órát. Ezeknek az adottságoknak köszönhetően a svájci cég helikopterrendszereire kiváló minőségű szenzorok és egyéb biztonsági eszközök telepíthetők.
Az autonóm fel- és leszállási eljárások, illetve repülési minták végrehajtását egy integrált robotpilóta-rendszer teszi lehetővé. A légi járműveket egyébként a Flettner elnevezésű összekapcsolt rotorrendszer emeli a magasba. Ennek jellegzetessége, hogy a forgószárnyakat eltérő szögben helyezik el és ellentétes irányban forognak, ezáltal a lapátok nem érintkezhetnek, de a lehető legnagyobb felhajtóerőt képesek előállítani. Mindez nem csak a helikopterek teherbírását és repülési stabilitását növeli, de általa nélkülözhetők a farokrotorok. E szerkezet alkalmazásával jelentős mennyiségű energia takarítható meg, így növelni lehet a menetidőt és a drónok teherbírását is.
„Lenyűgözött bennünket a SwissDrones professzionális hozzáállása a repülési műveletek végrehajtásához, valamint a drónhelikoptereik gyártásába és fejlesztésébe fektetett mérnöki munka. Hálásak vagyunk, hogy országunkat választották a tengeri tesztrepüléseik helyszínéül, illetve hogy a szakembereink részt vehettek e technológia validálásában” – mondta Charles Pace, a máltai polgári repülésért felelős hatóság főigazgatója.
Forrás: Dronelife