Control Zone (CTR) vagy Militarty Control Zone (MCTR) az az ellenőrzött légtér, amely a föld vagy a víz felszínétől kezdődő térbeli kiterjedéssel rendelkezik.
Ezekben a légterekben a légijárművek jelentős számú, műszer szerinti repülési szabályok (IFR – Instrument Flight Rules) alapján végrehajtott műveletet végeznek, amely során a légijármű személyzete a navigálást alapvetően nem látás szerint, hanem műszerek segítségével hajtja végre. Az IFR szerint működő légijárművek jellemzően nagyobb tömegű, gyors, nagy tehetetlenséggel rendelkező légijárművek, melyek manőverezhetősége erősen korlátozott. Ezek a légijárművek lehetnek utas- és teherszállító repülőgépek, különféle magánrepülőgépek. Ennek a forgalomnak a védelme érdekében a CTR és az MCTR No Drone Zone-ként meghatározott légtereiben tiltott a pilóta nélküli légijárművel végrehajtott művelet.
Tekintettel a műszeres repülési eljárások védelmére, az IFR szerint végrehajtott repülések előfordulásának valószínűségére, valamint az esetleges előfordulás esetén a légijárművek repülési magasságára, kétszintű korlátozás került bevezetésre Budapest (LHBP), Kecskemét (LHKE), Szolnok (LHSN) és Pápa (LHPA) repülőterek ellenőrzött légtereiben. A szemléltetés érdekében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér példáján keresztül mutatjuk be a korlátozás jellegét.
A távoli pilóták nem végezhetnek repülést a Budapest CTR No Drone Zone-ként megjelölt légtereiben. Ezek a légterek az LHBP No Drone Zone (LHBP NDZ) és a Budapest CTR No Drone Zone (Budapest CTR NDZ) nevet viselik. Az LHBP NDZ-n kívül, de még a Budapest CTR-n belül, a pilóta nélküli légijármű legfeljebb a földfelszín legközelebbi pontjától számított 40 méteres (AGL) magasságig repülhet. Ebben a légtérrészben a pilóta nélküli légijárművek mentesülnek a Budapest CTR-ben mint ellenőrzött légtérben a légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó alábbi követelmények alól: a repülési terv benyújtása, válaszjeladó (transzponder) használata, kétoldalú rádiókapcsolat megléte az illetékes légiforgalmi irányító egységgel, valamint a légijárművek irányítói engedélyek alapján történő működése.
Budapest CTR-ben kijelölt, pilóta nélküli légijárművek számára
tiltott légterek felülnézetből
Budapest CTR-ben kijelölt, pilóta nélküli légijárművek számára
tiltott légterek oldalnézetből
A bemutatott elv érvényesül más, katonai repülőtéri irányítói körzettel rendelkező repülőterek (Kecskemét, Pápa, Szolnok) esetében is.