"SG"
Vitorlázó és koordinált légtér
"R" vagy "B"
Korlátozott légtér
"SA"
Műrepülő légtér
"P"
Tiltott légtér
"D"
Veszélyes légtér
"DZ"
Drop zone
"TRA"
Időszakosan korlátozott légtér
Állami és magán érdekvédelmet szolgáló terület
"TIZ"
Forgalmi tájékoztató körzet
Eseti légtér
"RTMZ"
Radio mandatory zone (rmz) és/vagy transponder mandatory zone (tmz)
Ellenőrzött légtér
"TMA/MTMA"
Polgári vagy katonai közelkörzeti irányító körzet
Nem ellenőrzött légtér
"CTA"
Polgári irányító körzet
Repülőterek
Drónpilóta
Távoli pilóta vagy drónpilóta
A távoli pilóta olyan természetes személy, aki a pilóta nélküli légijármű biztonságos repüléséért felel azáltal, hogy a repülésvezérlő szerveket manuálisan kezeli, vagy – ha a drón automatikusan repül – folyamatosan figyelemmel kíséri annak pályáját, és bármikor képes beavatkozni, és a pilóta nélküli légijármű pályáját módosítani.
Üzembentartó
Az üzembentartó (pilóta nélküli légijármű üzembentartója, UAS-üzembentartó) olyan jogi vagy természetes személy, aki vagy amely egy vagy több UAS-t tart üzemben vagy szándékozik üzemben tartani.
Szabálytalan reptetés szankciói
A pilóta nélküli légijármű üzembentartására, használatára vonatkozó előírások megsértése szabályszegés, amely esetén légiközlekedési bírság szabható ki. Amennyiben a drón használatával bűncselekmény valósul meg, az büntetőjogi következményeket von maga után.
Kérdésed van? Tekintsd át gyakori kérdésekre adott válaszainkat, vagy látogass el a Légügyi Hatóság honlapjára!
Képzés és kompetenciatanúsítvány
Az adott művelettől függően szükséged van valamilyen képesítésre, kivéve, ha a drónod:
- C0 osztályú és a gyártó utasításait ismered; vagy
- saját építésű és 250 grammnál kisebb maximális felszálló tömeggel rendelkezik.
Azonban ezekben az esetekben is ismerned kell a gyártói utasításokat.
Minden más esetben a távoli pilótának teljesítenie kell az adott művelethez előírt képzést.
Ez azt jelenti, hogy azon kívül, hogy ismernie kell gyártói utasításokat, a nyílt A1, A2 és A3 alkategóriába tartozó műveletek esetén a távoli pilóta köteles:
- elvégezni a szükséges online tanfolyamot, és
- sikeresen teljesíteni az online elméleti vizsgát.
Amennyiben a műveletet az A2 alkategóriában szeretnéd végrehajtani, akkor a fentieken kívül:
- önállóan végzett gyakorlati képzést kell teljesíteni A2 művelet környezetében a drón fizikai paramétereinek megismerése és a megfelelő távvezérlés kompetencia elérése érdekében,
- további elméleti vizsgát kell elvégezni;
Amennyiben a művelet a speciális kategóriába esik, akkor az elvárt kiképzés szintje attól függ, hogy a távoli pilóta milyen jellegű műveletet kíván végrehajtani. Tehát, hacsak a művelet nem esik egy megfelelő standard forgatókönyvbe, akkor a kockázatértékelés után javaslatot kell tenned a légiközlekedési hatóság számára a működéshez szükséges képzés szintjére. A légiközlekedési hatóság mindegyik esetben megerősíti a képzés megfelelőségét a műveleti engedélyben.
Ha a művelete standard forgatókönyvbe esik, akkor a távoli pilótának:
- rendelkeznie kell az elméleti tudására vonatkozóan megfelelő képesítéssel a standard forgatókönyvbe történő műveletek végrehajtására;
- rendelkeznie kell akkreditációval a standard forgatókönyv (STS-01) gyakorlati készségképzés befejezéséért.
Összességében a távoli pilótának az adott kategóriához előírt képzést kell teljesítenie egy művelet végrehajtására.
A nyílt kategóriába tartozó művelet és a standard forgatókönyv végrehajtásához előírt kompetenciatanúsítványokat a légiközlekedési hatóság állítja ki, amelyek 5 évig érvényesek.
Korhatár
A nyílt és speciális kategóriába tartozó műveletet végző távoli pilóták minimális életkora 16 év. Nincs alsó korhatár a C0 osztályú, játéknak minősülő drónnal a nyílt műveleti kategória A1 alkategóriájában végzett műveletek, továbbá a 250 g-nál kisebb felszálló tömeggel rendelkező, saját építésű drónnal végzett UAS-művelet esetén, valamint ha 16 év feletti, megfelelő kompetenciával rendelkező távoli pilóta közvetlen felügyelete alatt végeznek drón műveletet.
Üzembentartó nyilvántartásba vétele
A törvény alapján a pilóta nélküli légijármű üzembentartóját is nyilvántartásba kell venni. Az üzembentartókról is a légiközlekedési hatóság vezet nyilvántartást. A nyilvántartásba vétel alkalmával a légiközlekedési hatóság egy egyedi nyilvántartási számot ad ki. Ezt a nyilvántartási számot látható helyen kell megjeleníteni a drónon, valamint fel kell tölteni a drón közvetlen távoli azonosítási rendszerébe.