A Budapest CTR azon légtérrészeiben, ahol lehetőség van földfelszíntől számított 40 méteres (AGL) magasságig repülést végrehajtani, a pilóta nélküli légijárművek mentesülnek a Budapest CTR-ben, mint ellenőrzött légtérben a légijárművek légiforgalmi irányítói engedély alapján történő működtetésére vonatkozó követelmény alól.
Mydronespace mobilalkalmazás a hivatalos European AIS Database (EAD) és a Local And sub-Regional Airspace Management Support System (LARA), valamint az LSSIP (Local Single Sky Implementation Program) által meghatározott előírásoknak megfelelő NetBriefing rendszer adatai alapján jeleníti meg a távoli pilóták számára figyelembeveendő légtereket.
Nem, a mydronespace alkalmazásban bejelölt terület nem minősül eseti légtérnek, illetve a bejelölés nem minősül eseti légtér kijelölésére irányuló kérelemnek.
FONTOS! A mydronespace-ben bejelölt területet repüléssel érintett területnek nevezzük, mely nem jelent kizárólagos légtérhasználatot.
Kivételes esetekben, amennyiben törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja, vagy ha az UAS művelet nem hajtható végre a pilóta nélküli légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló 2019/947/EU bizottsági végrehajtási rendeletben foglalt repülési szabályok és a légtérnek a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletben foglalt, pilóta nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó általános szabályai szerint. Az eseti légtér intézményét a hivatkozott Korm. rendelet szabályozza.
Eseti légtér az a légtér, amely eseti jelleggel, meghatározott időtartamra, közigazgatási hatósági eljárás során történő kijelölés útján jön létre. Az eseti légtér igénybevételére jellemzően a légiközlekedés biztonságára veszélyt jelentő események, tevékenységek, pl. tűzijáték, repülősport-rendezvény, katonai hadgyakorlat, esetén kerül sor. Egyes esetekben a vonatkozó jogszabály alapján a pilóta nélküli légijárművel végzett műveleteket is eseti légtérben lehet csak végrehajtani. Az eseti légteret a légteret igénybe venni szándékozó személy kérelme alapján a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály (HM ÁLF) hatósági határozattal jelöli ki a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén. Az eseti légtér igénylésére és igénybevételére vonatkozó alapvető rendelkezések a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletben találhatók meg.
Az eseti légterek adatait (pl. azonosító, oldalhatár, tervezett alsó/felső magasság, üzemidő kezdete/vége, tevékenység típusa, stb.) az adott nap 24 órás periódusára vonatkozóan a HungaroControl Zrt. a Légtérfelhasználási tervben teszi közzé, amely az alábbi honlapon érhető el: https://www.hungarocontrol.hu/legterfelhasznalasi-terv.
Az alábbi táblázat áttekintést nyújt azokról a légterekről, amelyekben a pilóta nélküli légijárművek repülésbiztonsági okból csak korlátozottan, meghatározott feltétel(ek) teljesülése esetén működtethetők.
Pilóta nélküli légijárművel végrehajtott műveletek számára korlátozott és tiltott légterek |
|
Légtér típusa |
A korlátozás vagy tiltás jellemzői |
Tiltott légtér |
Tiltott, de a közlekedésért felelős miniszter a légiközlekedési hatóság, a katonai légiközlekedési hatóság vagy az érintett miniszter javaslatára kivételes indokból - katasztrófa, veszélyhelyzet elhárítása, a nemzet biztonsága, a közrend vagy közbiztonság fenntartása vagy helyreállítása érdekében, honvédelmi érdekek alapján vagy kutatási célból - esetileg engedélyezheti a tiltott légtérben történő repülést |
Korlátozott légtér |
a működtetésre az adott légtér igénybevételére vonatkozó |
Veszélyes és időszakosan korlátozott légtér |
működési idő alatt tiltott |
No Drone Zone |
tiltott |
Forgalmi tájékoztató körzet (TIZ) |
a repülőtér üzembentartójának hozzájárulásával |
RMZ és TMZ |
az illetékes légiforgalmi szolgáltató hozzájárulásával |
III., IV. és V. osztályú repülőtér körzetében |
a repülőtér üzembentartója hozzájárulásával és |
Drop Zone |
a koordinációs feladatokat ellátó szervezet hozzájárulásával és e szervezet, valamint a távoli pilóta között közvetlen elérés és kommunikáció biztosításával |
a földfelszíntől számított 150 méteres magasság alatti állami légijárművel végrehajtott repülések védelme érdekében meghatározott légterek |
tiltott |
A pilóta nélküli légijárműveknek nemcsak a repülésbiztonsági érdekek miatt szükséges bizonyos feltételekhez kötött korlátozások mentén működniük, hanem a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletben meghatározott létesítmények, területek vagy események védelme miatt is. Tekintettel erre, pilóta nélküli légijárművek ezeken a területeken nem működtethetők, kivéve, ha a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet lehetővé teszi egyedi hozzájárulás, engedély birtokában UAS művelet végzését az adott területen.
Ezek a korlátozások dinamikusan változhatnak a távoli pilóták számára, melyről részletes és aktuális információt a mydronespace mobilalkalmazásban kaphattok.
Control Zone (CTR) vagy Militarty Control Zone (MCTR) az az ellenőrzött légtér, amely a föld vagy a víz felszínétől kezdődő térbeli kiterjedéssel rendelkezik.
Ezekben a légterekben a légijárművek jelentős számú, műszer szerinti repülési szabályok (IFR – Instrument Flight Rules) alapján végrehajtott műveletet végeznek, amely során a légijármű személyzete a navigálást alapvetően nem látás szerint, hanem műszerek segítségével hajtja végre. Az IFR szerint működő légijárművek jellemzően nagyobb tömegű, gyors, nagy tehetetlenséggel rendelkező légijárművek, melyek manőverezhetősége erősen korlátozott. Ezek a légijárművek lehetnek utas- és teherszállító repülőgépek, különféle magánrepülőgépek. Ennek a forgalomnak a védelme érdekében a CTR és az MCTR No Drone Zone-ként meghatározott légtereiben tiltott a pilóta nélküli légijárművel végrehajtott művelet.
Tekintettel a műszeres repülési eljárások védelmére, az IFR szerint végrehajtott repülések előfordulásának valószínűségére, valamint az esetleges előfordulás esetén a légijárművek repülési magasságára, kétszintű korlátozás került bevezetésre Budapest (LHBP), Kecskemét (LHKE), Szolnok (LHSN) és Pápa (LHPA) repülőterek ellenőrzött légtereiben. A szemléltetés érdekében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér példáján keresztül mutatjuk be a korlátozás jellegét.
A távoli pilóták nem végezhetnek repülést a Budapest CTR No Drone Zone-ként megjelölt légtereiben. Ezek a légterek az LHBP No Drone Zone (LHBP NDZ) és a Budapest CTR No Drone Zone (Budapest CTR NDZ) nevet viselik. Az LHBP NDZ-n kívül, de még a Budapest CTR-n belül, a pilóta nélküli légijármű legfeljebb a földfelszín legközelebbi pontjától számított 40 méteres (AGL) magasságig repülhet. Ebben a légtérrészben a pilóta nélküli légijárművek mentesülnek a Budapest CTR-ben mint ellenőrzött légtérben a légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó alábbi követelmények alól: a repülési terv benyújtása, válaszjeladó (transzponder) használata, kétoldalú rádiókapcsolat megléte az illetékes légiforgalmi irányító egységgel, valamint a légijárművek irányítói engedélyek alapján történő működése.
Budapest CTR-ben kijelölt, pilóta nélküli légijárművek számára
tiltott légterek felülnézetből
Budapest CTR-ben kijelölt, pilóta nélküli légijárművek számára
tiltott légterek oldalnézetből
A bemutatott elv érvényesül más, katonai repülőtéri irányítói körzettel rendelkező repülőterek (Kecskemét, Pápa, Szolnok) esetében is.
No Drone Zone (NDZ) olyan légtér, amelyben a pilóta nélküli légijárművek működtetése tiltott (pl.: a Budapest CTR meghatározott területei).
A drónok számára korlátozott vagy tiltott légterekre vonatkozó legteljesebb és legfrissebb információk egy helyen a mydronespace mobilalkalmazáson (letöltési link) keresztül érhetők el az abban regisztrált felhasználók számára. Az állandó tiltott és korlátozott légterekről ezen felül a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendeletből és a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletből tájékozódhatsz.
Igen, a távoli pilóták számára is figyelembe kell venni a különböző korlátozásokat. Alapvetően minden pilóta nélküli légijármű légijárműnek minősül, ezért a korlátozással érintett légterekre vonatkozó előírások - kisebb eltérésekkel - a pilóta nélküli légijárművekkel végzett repülésekre is vonatkoznak.
Valamennyi légijármű tekintetében figyelembe veendő, korlátozással érintett légtereken kívül léteznek olyan légterek vagy földrajzi övezetek is, amelyek használatára a pilóta nélküli légijárművekkel végrehajtott műveletek esetén további külön előírások vonatkoznak. A pilóta nélküli légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló 2019/947/EU (link) bizottsági végrehajtási rendelet 15. cikke tagállami hatáskörbe utalja olyan földrajzi övezetek kijelölését, ahol a pilóta nélküli légijárművek működtetése tiltott, korlátozott vagy valamilyen feltételhez kötött. A pilóta nélküli légijárművek működését korlátozó földrajzi övezetek különösen a repülésbiztonság, az állami érdek, valamint a magánélet védelme figyelembevételével kerültek meghatározásra.