FEF28692-42BA-4682-9B0E-65E763DEC86ECreated with sketchtool. 4A43540B-1C28-4962-B449-90034EEF854FCreated with sketchtool. ECB1BDDA-B786-43A8-9FD7-EF996945CDC3Created with sketchtool. A34FE477-3312-4769-9533-6DA7FC21017DCreated with sketchtool. A8D4AAF0-673E-4A2F-B61C-C1980AAC8A34Created with sketchtool. D5F0A2A9-4853-4DB9-ABD8-38F5996859A6Created with sketchtool. F917CBD0-2B6C-4C4E-9DF1-3895D38C8D89Created with sketchtool. D9365696-F1DB-4850-8EF2-6179F2630B7CCreated with sketchtool. 174747ED-260B-46D5-92F9-65FEC16A2F11Created with sketchtool. arrow-down arrow-left arrow-right bflogo-201511bigfish breadcrumbarrow DFDF6064-34C9-494C-8E56-0F41EB688F25Created with sketchtool. circle-arrow 1CDE6570-4337-40E3-A28F-C3166B3846E2Created with sketchtool. facebook Asset 2galeria h3-lines hc-logo-single-line hc-uszt hc-youtube 3B913900-D411-429E-A722-318666A8E5AACreated with sketchtool. 8B3AE5D7-E6A3-4987-8BEC-4D572F313104Created with sketchtool. 7808A7A5-E6AD-4C8A-B1B6-A3F98AC1F75ECreated with sketchtool. 46CBBF29-A1C4-4965-A148-337FF4570255Created with sketchtool. FAE763BD-87CE-4522-9744-4D9075EA9E98Created with sketchtool. 65AE8A86-E4EA-452B-B1FF-B5C685074060Created with sketchtool. 6C297B72-A6FA-4095-B60A-FB7DE5828F6FCreated with sketchtool. 01662BE8-1806-44E7-B8B5-D04BDD6D68B8Created with sketchtool. E57EA7B1-8259-49E6-926E-247D00371D93Created with sketchtool. DA5BF16E-6084-439D-8902-508F1A86A98CCreated with sketchtool. CD7DAAC9-C179-4130-9DB4-042921B45398Created with sketchtool. 16E3D454-B10C-49D7-9E87-F8BA4A58F1E2Created with sketchtool. B9480AF0-7763-4A42-AC5C-CA335ED5B8FDCreated with sketchtool. 265DB14E-7E73-4CC1-8EE2-5A9EEEFF017ACreated with sketchtool. 6FBF28E8-96ED-4564-A582-A65BBBC88DD2Created with sketchtool. 13C05BE2-42CF-4E50-903F-A36816270AFFCreated with sketchtool. image-lines-small image-lines instagramkepnagyitas linkedin logo-slogan logo_sq magyarbrands MDS-powered-by-HCCreated with Sketch. MDS-powered-by-HCCreated with Sketch. 8C5A43CE-6930-48C1-AB1F-0872853A45ABCreated with sketchtool. 0599D005-5CA0-4EE3-A544-3403AF4E3EFBCreated with sketchtool. E8F959BC-AD47-4EB6-BC63-7E271D82829ECreated with sketchtool. pager-arrow-left pager-arrow-right Fill 3Created with Sketch. pilot-pipe B06AF457-4BBA-4052-A42C-E636CE7D0DD3Created with sketchtool. search-thin search small-arrow-down-grey small-arrow-down-white small-arrow-down

Miben segíthetünk?

Gyakran ismételt kérdések
Szükséges légiforgalmi irányítói engedélyt kérnem a Budapest CTR-ben történő drónozáshoz?

A Budapest CTR azon légtérrészeiben, ahol lehetőség van földfelszíntől számított 40 méteres (AGL) magasságig repülést végrehajtani, a pilóta nélküli légijárművek mentesülnek a Budapest CTR-ben, mint ellenőrzött légtérben a légijárművek légiforgalmi irányítói engedély alapján történő működtetésére vonatkozó követelmény alól.

Milyen forrásból származó adatok alapján kerülnek a légterek megjelenítésre a mydronespace mobilalkalmazásban?

Mydronespace mobilalkalmazás a hivatalos European AIS Database (EAD) és a Local And sub-Regional Airspace Management Support System (LARA), valamint az LSSIP (Local Single Sky Implementation Program) által meghatározott előírásoknak megfelelő NetBriefing rendszer adatai alapján jeleníti meg a távoli pilóták számára figyelembeveendő légtereket.

A mydronespace-ben bejelölt repüléssel érintett terület eseti légtérnek minősül?

Nem, a mydronespace alkalmazásban bejelölt terület nem minősül eseti légtérnek, illetve a bejelölés nem minősül eseti légtér kijelölésére irányuló kérelemnek. 
FONTOS! A mydronespace-ben bejelölt területet repüléssel érintett területnek nevezzük, mely nem jelent kizárólagos légtérhasználatot.

Továbbra is igényelhetek eseti légteret drón repülés számára?

Kivételes esetekben, amennyiben törvény vagy kormányrendelet az eseti légtér kijelölését előírja, vagy ha az UAS művelet nem hajtható végre a pilóta nélküli légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló 2019/947/EU bizottsági végrehajtási rendeletben foglalt repülési szabályok és a légtérnek a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletben foglalt, pilóta nélküli légijárművel történő igénybevételére vonatkozó általános szabályai szerint. Az eseti légtér intézményét a hivatkozott Korm. rendelet szabályozza.

Mi az az eseti légtér?

Eseti légtér az a légtér, amely eseti jelleggel, meghatározott időtartamra, közigazgatási hatósági eljárás során történő kijelölés útján jön létre. Az eseti légtér igénybevételére jellemzően a légiközlekedés biztonságára veszélyt jelentő események, tevékenységek, pl. tűzijáték, repülősport-rendezvény, katonai hadgyakorlat, esetén kerül sor. Egyes esetekben a vonatkozó jogszabály alapján a pilóta nélküli légijárművel végzett műveleteket is eseti légtérben lehet csak végrehajtani. Az eseti légteret a légteret igénybe venni szándékozó személy kérelme alapján a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály (HM ÁLF) hatósági határozattal jelöli ki a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén. Az eseti légtér igénylésére és igénybevételére vonatkozó alapvető rendelkezések a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletben találhatók meg.
Az eseti légterek adatait (pl. azonosító, oldalhatár, tervezett alsó/felső magasság, üzemidő kezdete/vége, tevékenység típusa, stb.) az adott nap 24 órás periódusára vonatkozóan a HungaroControl Zrt. a Légtérfelhasználási tervben teszi közzé, amely az alábbi honlapon érhető el: https://www.hungarocontrol.hu/legterfelhasznalasi-terv.

Pilóta nélküli légijárművek működését korlátozó/tiltó légterekben hogyan lehet repülni?

Az alábbi táblázat áttekintést nyújt azokról a légterekről, amelyekben a pilóta nélküli légijárművek repülésbiztonsági okból csak korlátozottan, meghatározott feltétel(ek) teljesülése esetén működtethetők.

Pilóta nélküli légijárművel végrehajtott műveletek számára korlátozott és tiltott légterek

Légtér típusa

A korlátozás vagy tiltás jellemzői

Tiltott légtér

Tiltott, de a közlekedésért felelős miniszter a légiközlekedési hatóság, a katonai légiközlekedési hatóság vagy az érintett miniszter javaslatára kivételes indokból - katasztrófa, veszélyhelyzet elhárítása, a nemzet biztonsága, a közrend vagy közbiztonság fenntartása vagy helyreállítása érdekében, honvédelmi érdekek alapján vagy kutatási célból - esetileg engedélyezheti a tiltott légtérben történő repülést

Korlátozott légtér

a működtetésre az adott légtér igénybevételére vonatkozó
szabályok figyelembevételével kerülhet sor

Veszélyes és időszakosan korlátozott légtér

működési idő alatt tiltott

No Drone Zone

tiltott

Forgalmi tájékoztató körzet (TIZ)

a repülőtér üzembentartójának hozzájárulásával

RMZ és TMZ

az illetékes légiforgalmi szolgáltató hozzájárulásával

III., IV. és V. osztályú repülőtér körzetében

a repülőtér üzembentartója hozzájárulásával és
a légiközlekedési hatósághoz a repülés bejelentésével 

Drop Zone

a koordinációs feladatokat ellátó szervezet hozzájárulásával és e szervezet, valamint a távoli pilóta között közvetlen elérés és kommunikáció biztosításával

a földfelszíntől számított 150 méteres magasság alatti állami légijárművel végrehajtott repülések védelme érdekében meghatározott légterek

tiltott

A pilóta nélküli légijárműveknek nemcsak a repülésbiztonsági érdekek miatt szükséges bizonyos feltételekhez kötött korlátozások mentén működniük, hanem a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletben meghatározott létesítmények, területek vagy események védelme miatt is. Tekintettel erre, pilóta nélküli légijárművek ezeken a területeken nem működtethetők, kivéve, ha a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet lehetővé teszi egyedi hozzájárulás, engedély birtokában UAS művelet végzését az adott területen. 
Ezek a korlátozások dinamikusan változhatnak a távoli pilóták számára, melyről részletes és aktuális információt a mydronespace mobilalkalmazásban kaphattok.

Mi az a CTR, MCTR? Hogy repülhetek a CTR-ben és az MCTR-ben?

Control Zone (CTR) vagy Militarty Control Zone (MCTR) az az ellenőrzött légtér, amely a föld vagy a víz felszínétől kezdődő térbeli kiterjedéssel rendelkezik. 
Ezekben a légterekben a légijárművek jelentős számú, műszer szerinti repülési szabályok (IFR – Instrument Flight Rules) alapján végrehajtott műveletet végeznek, amely során a légijármű személyzete a navigálást alapvetően nem látás szerint, hanem műszerek segítségével hajtja végre. Az IFR szerint működő légijárművek jellemzően nagyobb tömegű, gyors, nagy tehetetlenséggel rendelkező légijárművek, melyek manőverezhetősége erősen korlátozott. Ezek a légijárművek lehetnek utas- és teherszállító repülőgépek, különféle magánrepülőgépek. Ennek a forgalomnak a védelme érdekében a CTR és az MCTR No Drone Zone-ként meghatározott légtereiben tiltott a pilóta nélküli légijárművel végrehajtott művelet.

Tekintettel a műszeres repülési eljárások védelmére, az IFR szerint végrehajtott repülések előfordulásának valószínűségére, valamint az esetleges előfordulás esetén a légijárművek repülési magasságára, kétszintű korlátozás került bevezetésre Budapest (LHBP), Kecskemét (LHKE), Szolnok (LHSN) és Pápa (LHPA) repülőterek ellenőrzött légtereiben. A szemléltetés érdekében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér példáján keresztül mutatjuk be a korlátozás jellegét. 

A távoli pilóták nem végezhetnek repülést a Budapest CTR No Drone Zone-ként megjelölt légtereiben. Ezek a légterek az LHBP No Drone Zone (LHBP NDZ) és a Budapest CTR No Drone Zone (Budapest CTR NDZ) nevet viselik. Az LHBP NDZ-n kívül, de még a Budapest CTR-n belül, a pilóta nélküli légijármű legfeljebb a földfelszín legközelebbi pontjától számított 40 méteres (AGL) magasságig repülhet. Ebben a légtérrészben a pilóta nélküli légijárművek mentesülnek a Budapest CTR-ben mint ellenőrzött légtérben a légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó alábbi követelmények alól: a repülési terv benyújtása, válaszjeladó (transzponder) használata, kétoldalú rádiókapcsolat megléte az illetékes légiforgalmi irányító egységgel, valamint a légijárművek irányítói engedélyek alapján történő működése.


Budapest CTR-ben kijelölt, pilóta nélküli légijárművek számára
tiltott légterek felülnézetből


Budapest CTR-ben kijelölt, pilóta nélküli légijárművek számára
tiltott légterek oldalnézetből

A bemutatott elv érvényesül más, katonai repülőtéri irányítói körzettel rendelkező repülőterek (Kecskemét, Pápa, Szolnok) esetében is.

Mi az a No Drone Zone (NDZ)?

No Drone Zone (NDZ) olyan légtér, amelyben a pilóta nélküli légijárművek működtetése tiltott (pl.: a Budapest CTR meghatározott területei).

Hol tudom megnézni az aktuális, drónok számára korlátozott vagy tiltott légtereket?

A drónok számára korlátozott vagy tiltott légterekre vonatkozó legteljesebb és legfrissebb információk egy helyen a mydronespace mobilalkalmazáson (letöltési link) keresztül érhetők el az abban regisztrált felhasználók számára. Az állandó tiltott és korlátozott légterekről ezen felül a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendeletből és a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletből tájékozódhatsz.

Van korlátozás arra, hogy hol repülhetek a drónommal?

Igen, a távoli pilóták számára is figyelembe kell venni a különböző korlátozásokat. Alapvetően minden pilóta nélküli légijármű légijárműnek minősül, ezért a korlátozással érintett légterekre vonatkozó előírások - kisebb eltérésekkel - a pilóta nélküli légijárművekkel végzett repülésekre is vonatkoznak. 
Valamennyi légijármű tekintetében figyelembe veendő, korlátozással érintett légtereken kívül léteznek olyan légterek vagy földrajzi övezetek is, amelyek használatára a pilóta nélküli légijárművekkel végrehajtott műveletek esetén további külön előírások vonatkoznak. A pilóta nélküli légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló 2019/947/EU (link) bizottsági végrehajtási rendelet 15. cikke tagállami hatáskörbe utalja olyan földrajzi övezetek kijelölését, ahol a pilóta nélküli légijárművek működtetése tiltott, korlátozott vagy valamilyen feltételhez kötött. A pilóta nélküli légijárművek működését korlátozó földrajzi övezetek különösen a repülésbiztonság, az állami érdek, valamint a magánélet védelme figyelembevételével kerültek meghatározásra.