A pilóta nélküli légijármű üzembentartására, használatára vonatkozó előírások megsértése szabályszegés, amely esetén légiközlekedési bírság szabható ki. Amennyiben a drón használatával bűncselekmény valósul meg, az büntetőjogi következményeket von maga után.
Nem hajthatsz végre drónnal műveletet, ha pszichoaktív anyagok vagy alkohol befolyása alatt állsz, vagy ha sérülés, fáradtság, gyógyszeres kezelés, betegség vagy egyéb okok miatt alkalmatlan vagy a feladataid ellátására.
A nyílt kategóriába tartozó művelet és a standard forgatókönyv végrehajtásához előírt kompetenciatanúsítványokat a légiközlekedési hatóság állítja ki, amelyek 5 évig érvényesek.
Az adott művelettől függően szükséged van valamilyen képesítésre, kivéve, ha a drónod:
Minden más esetben a távoli pilótának teljesítenie kell az adott művelethez előírt képzést.
Ez azt jelenti, hogy azon kívül, hogy ismernie kell gyártói utasításokat, a nyílt A1, A2 és A3 alkategóriába tartozó műveletek esetén a távoli pilóta köteles:
Amennyiben a műveletet az A2 alkategóriában szeretnéd végrehajtani, akkor a fentieken kívül:
Amennyiben a művelet a speciális kategóriába esik, akkor az elvárt kiképzés szintje attól függ, hogy a távoli pilóta milyen jellegű műveletet kíván végrehajtani. Tehát, hacsak a művelet nem esik egy megfelelő standard forgatókönyvbe, akkor a kockázatértékelés után javaslatot kell tenned a légiközlekedési hatóság számára a működéshez szükséges képzés szintjére. A légiközlekedési hatóság mindegyik esetben megerősíti a képzés megfelelőségét a műveleti engedélyben.
Ha a művelete standard forgatókönyvbe esik, akkor a távoli pilótának:
Összességében a távoli pilótának az adott kategóriához előírt képzést kell teljesítenie egy művelet végrehajtására.
Repülés előtt
A távoli pilótának nyílt kategóriába tartozó művelet végrehajtása esetén az alábbi feladatokat kell ellátnia:
Speciális kategóriába tartozó művelet végrehajtása esetén a távoli pilótának többek között az alábbi feladatokat kell ellátnia:
Repülés alatt
A távoli pilótának nyílt kategóriába tartozó művelet végrehajtása esetén többek között az alábbiakra kell figyelemmel lennie:
Speciális kategóriába tartozó művelet végrehajtása esetén többek között az alábbi feladatot kell elvégeznie:
Igen, akit már (lakhelye vagy székhelye szerint) egy uniós tagállamban nyilvántartásba vettek, annak ezt más tagállamban nem kell megtennie.
A nyilvántartásba vétel alkalmával a légiközlekedési hatóság egy egyedi nyilvántartási számot ad ki. Ezt a nyilvántartási számot látható helyen kell megjeleníteni a drónon, valamint fel kell tölteni a drón közvetlen távoli azonosítási rendszerébe.
Erről a hamarosan megjelenő jogszabályok tartalmaznak majd pontos információt.
Igen, a törvény alapján a pilóta nélküli légijármű üzembentartóját is nyilvántartásba kell venni. Az üzembentartókról is a légiközlekedési hatóság vezet nyilvántartást.
Az üzembentartónak nyílt kategóriába tartozó művelet esetén az alábbi feladatokat kell ellátnia:
Gondoskodik arról, hogy az A2 vagy az A3 alkategóriában végzett drón művelet esetében az abban részt vevő valamennyi személyt tájékoztassák a kockázatokról, és e személyek kifejezett beleegyezésüket adják a részvételhez.
Az üzembentartónak speciális kategóriába tartozó művelet esetén többek között az alábbi feladatokat kell ellátnia:
A drón biztonságos üzemeltetés érdekében a drónt megfelelő állapotban kell tartania.
A nyílt és speciális kategóriába tartozó műveletet végző távoli pilóták minimális életkora 16 év. Nincs alsó korhatár a C0 osztályú, játéknak minősülő drónnal a nyílt műveleti kategória A1 alkategóriájában végzett műveletek, továbbá a 250 g-nál kisebb felszálló tömeggel rendelkező, saját építésű drónnal végzett UAS-művelet esetén, valamint ha 16 év feletti, megfelelő kompetenciával rendelkező távoli pilóta közvetlen felügyelete alatt végeznek drón műveletet.
Az üzembentartó (pilóta nélküli légijármű üzembentartója, UAS-üzembentartó) olyan jogi vagy természetes személy, aki vagy amely egy vagy több UAS-t tart üzemben vagy szándékozik üzemben tartani.
A távoli pilóta olyan természetes személy, aki a pilóta nélküli légijármű biztonságos repüléséért felel azáltal, hogy a repülésvezérlő szerveket manuálisan kezeli, vagy – ha a drón automatikusan repül – folyamatosan figyelemmel kíséri annak pályáját, és bármikor képes beavatkozni, és a pilóta nélküli légijármű pályáját módosítani.